Bravis ziekenhuis start met ‘3 goede vragen’ voor patiënt en zorgverlener

Bravis start met ‘3 goede vragen’ voor patiënt en zorgverlener. Samen met de specialist kiest de patiënt de aanpak die het beste past bij zijn situatie. De 3 goede vragen zijn daarbij een hulpmiddel. De vragen helpen de patiënt om zaken goed op een rijtje te krijgen, zodat hij samen met de specialist een besluit over zijn zorg kan nemen.

Bravis ziekenhuis vindt het belangrijk dat de patiënt goed geïnformeerd is over de behandeling, de mogelijkheden en de alternatieven die er zijn. Want dan pas kan de patiënt, samen met de specialist een juiste beslissing nemen over zijn behandeltraject. Samen met de specialist kiest de patiënt de aanpak die het beste past bij zijn situatie. De 3 goede vragen zijn daarbij een hulpmiddel. Op 23 oktober start Bravis ziekenhuis met de 3 goede vragen.

Wat zijn de vragen?

  • Vraag 1: “Wat zijn mijn mogelijkheden?” Patiënt zet samen met de specialist op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Even afwachten is ook een mogelijkheid.
  • Vraag 2 “Wat zijn de voor- en nadelen?” Patiënt bespreekt samen met de arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
  • Vraag 3 “Wat betekent dat in mijn situatie?”

De patiënt bekijkt samen met de specialist hoe de behandelingen passen bij de eigen situatie, zoals gezin, werk of persoonlijke doelen. Op www.bravisziekenhuis.nl/3-goede-vragen vindt u meer informatie en filmpjes over de 3 goede vragen.

Campagne

'Drie goede vragen' is een campagne van de Patiëntenfederatie Nederland en de Orde van Medisch Specialisten. Bravis ziekenhuis ondersteunt deze campagne. De 3 goede vragen sluit aan bij het speerpunt ‘Versterken positie patiënt’ uit het beleidsplan Bravis 2019 – 2021.